Voorbereiding



Natuurlijk hebben we de nodige voorbereiding getroffen voor we op weg gaan. Naast heel veel leuke boeken lezen en reisprogramma’s kijken hebben we het volgende gedaan:

Arjette:

  • Meerdaagse EHBO cursus gevolgd
  • TEFL certificaat gehaald (om evt, als engelse lerares te kunnen werken)

Vrolijke Ivo van Fourstroke service in Heeze heeft onze motoren voor vertrek helemaal klaar gemaakt voor de reis. Fijn om een goeie monteur achter de hand te hebben die duidelijk al veel ervaring heeft met het klaarstomen van reismotoren, met ons mee denkt en ons enthausiasme voor de reis deelt.

Motor Arjette:

  • Nieuwe banden met versterkte binnenband
  • Nieuw oliefilter
  • Windscherm
  • Usb poort
  • Kofferset H&B
  • Nieuwe kettingen en tandwielen

Erik:

  • Sleutelcursus gevolgd

Motor Erik:

  • Nieuwe banden met versterkte binnenband
  • Kleppendeksel aangedraaid
  • Nieuw oliefilter
  • Kofferset H&B
  • Nieuwe kettingen en tandwielen

Samen:

  • Een dagcursus offroad motor rijden gevolgd bij Arjan Brouwer.
  • Meerdere kampeertripjes gemaakt naar Ardennen  om alle uitrusting te testen.
  • Half jaar lang wekelijks spaanse lessen gevolgd bij de volksuniveristeit.
  • Inentingen gehaald, DTP, Hep. A, Hep. B, gele koorts en Rabies.

Op de dag van onze offroad cursus werd er toevallig net een vlog opgenomen door TWAAP’, in dit filmpje kun je ons af en toe voorbij zien komen:

Voorbereidingstijd

Ongeveer 2 jaar. We zijn er niet continu mee bezig geweest maar hebben steeds kleine stapjes gezet. Dan is het financieel ook beter te dragen.

Motoren

We rijden allebei op een Yamaha XT 600 Enduro, 4 tact, 1 cilinder, en dat bevalt erg goed. De motoren zijn met 160 kg (onbeladen) nog steeds redelijk licht en wendbaar. Ook kunnen ze tegen een stootje. Er zit weinig elektronica op wat reparaties eenvoudiger maakt. De maximum snelheid is rond de 140 km/u maar dat is niet echt comfortabel meer.  Tot 110 km/u rijdt hij comfortabel.

Bagage sets

Wij hebben allebei een kofferset op de motor geplaatst van H&B. We kozen voor koffers in plaats van tassen omdat koffers ons wat minder diefstal gevoelig lijkt. De koffers kunnen zelf op slot en zitten ook met een slot aan het frame. Een ander voordeel is dat ze waterdicht zijn en tegen een stootje kunnen.  En je kunt ze er af halen en als zitje gebruiken. Het zijn aluminium koffers. Als er een deuk of barst in komt is dit nog te repareren in tegenstelling tot plastic koffers.

Daarnaast hebben we gekozen voor een Ortlieb waterdichte tas van 89L voor op de kofferset.  In de kleur geel voor wat extra zichtbaarheid.

Kampeeruitusting

Tent:

We wilden graag een tent die kwalitatief goed is. Aardig wat wind kan verdragen. Ruim genoeg voor ons en alle bagage en om ook een dag in te kunnen doorbrengen als het regent. Niet te zwaar, snel op te zetten en in een natuurlijke kleur.

 Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Robens Fairbanks tipi tent. De tent is van katoen en kost dus ook wat meer dan de gemiddelde tent. Toch is hij voor een katoenen tent nog vrij licht (9kg), dit komt mede doordat hij geen aparte binnentent heeft en maar 1 paal van aluminium.  Door het ontwerp kan hij toch windsnelheden van 168km aan. Vanbinnen is de tent echt heerlijk ruim. Het is een 3 persoons tent en heeft dus genoeg ruimte voor onze spullen en wat ook heel fijn is , is dat we allebei naast de paal net aan rechtop kunnen staan, wat aankleden wel makkelijker maakt.  Er zit een klein buitententje aan waar je net aan kunt koken als het regent, en met mooi weer kun je dat deel helemaal wegrollen en alleen het muskietengaas dichtdoen zodat je lekker naar de sterren kunt kijken tot je in slaap valt. We hebben de tent intussen meerdere keren uitgeprobeerd en er ook een aantal weken in geslapen en hij bevalt super goed.

Slaapmatjes:

We hebben exped matjes met ingebouwde handpomp (al blazen we ze uiteindelijk toch vaak met de mond op) van 9cm dik. We hadden eerst matjes van een ander merk, die waren een stuk dunner. Dat was toch wel een vergissing, toen we er uiteindelijk mee gingen kamperen werden we ‘s ochtends geradbraakt wakker. Dat is voor een nachtje niet zo erg maar ook na meerdere nachten hadden we er last van en aangezien we er straks voor langere tijd op  moeten slapen… Dat laat meteen het belang zien van je materiaal testen voor je op reis gaat. Thuis hebben we ze weer verkocht en andere aangekocht.  De matjes zijn d.m.v. een systeem met banden aan elkaar te maken zodat je toch een gezellig tweepersoons bed hebt. Dat systeem werkt heel goed, geen geschuif van matjes en geen last van banden die in je rug prikken o.i.d.

Slaapzakken:

Het vinden van goede slaapzakken is moeilijk als je wel gezellig bij elkaar wil slapen maar ook comfortabel in de kou. Eigenlijk heb je dan een mummie nodig maar die zijn niet aan elkaar te ritsen en daarnaast niet bijzonder diervriendelijk (gevuld met ganzen/eenden veren). Uiteindelijk vonden we een goede tussenweg, de Nomad triple s-xl slaapzakken. Geschikt voor drie seizoenen en  wel aan elkaar te ritsen. Toch redelijk klein op te bergen en in de lengte om meerdere plekken strak te trekken is zodat je toch redelijk het mummie effect hebt. Met een lakenzak er in hebben we er in geslapen toen het ’s nachts onder 0 graden was. We hadden het niet koud, maar na een paar nachten ben je toch verkouden omdat je, ondanks mutsen en capuchon van slaapzak, je gezicht gewoon niet goed kan beschermen tegen de kou. Volgende keer een bivakmust?

Stoeltjes:

Na een dag rijden is het belangrijk dat je lekker ontspannen kunt zitten. De meeste comfortabele stoelen nemen veel ruimte in. De kleinere stoelen hebben vaak geen lange rugleuning. De Robens Observer is een van de weinige stoelen in een klein pakket met goede rugleuning. De versie met armleuningen vonden we net te duur. We hebben uiteindelijk een namaak versie van deze gekocht.

Kookset:

We kozen voor een multifuel brander, omdat het ons handig leek om ook op benzine te kunnen koken omdat we dat altijd bij ons hebben in de tank.

Motor kleding:

We hebben allebei een alpinestar Andes pak in een lichte kleur. Verder hebben we allebei waterdichte  laarzen met gore-tex en Arjette heeft zelfs winterhanschoenen met goretex, thinsulate en polszakjes om verwarmde gelkussentjes in te toen. Ook heeft Arjette een extra rugbeschermer in haar jas.

Voor de warmere dagen hebben we een vezelversterkte spijkerbroek en zomerhandschoenen.